Veľa? Málo? Na nezaplatenie? Ešte v nedávnej minulosti sa obchodným zástupcom hanlivo hovorilo „agenti s teplou vodou.“ Dnes už vieme, že ich funkcia je v každej firme veľmi dôležitá. Povieme si niečo o praktickej stránke veci, a teda na koľko svojho zamestnávateľa vyjde.

Kto vlastne je obchodný zástupca?

Hovorí sa mu aj obchodný reprezentant, obchodný cestujúci či díler. Zovšeobecnene môžeme povedať, že má za úlohu vyhľadávať potenciálnych zákazníkov, prezentovať a propagovať tovar, poskytovať odborné poradenstvo, monitorovať trh, komunikovať s klientmi a mnoho iného.

Zdá sa, že táto funkcia je dosť náročná na čas a zodpovednosť, a každý bude súhlasiť s tým, že by mala byť aj patrične ocenená.

Veľa cestuje? Jasné že áno!

Každý majiteľ firmy vie, že výplatou sa jeho výdavky na šikovného obchodného zástupcu nekončia, práve naopak začínajú.

Nikto predsa nechce aby jeho firmu zastupoval niekto nepripravený. Prvý dojem je základ! Práve na základe prvého dojmu sa potenciálny klient bude rozhodovať, či sa zverí do rúk danej firmy, alebo nie.

Zamestnávateľa teda stojí obchodný zástupca nemalé peniaze. Čítaj ďalej, a dozvieš sa koľko.

Začnime úplne od začiatku

  • Aj inzercia niečo stojí: nájsť toho správneho človek nie je hračka. Ruku hore tí, ktorí si už aspoň raz v živote pomysleli, že sa zamestnajú ako obchodný zástupca a budú chodiť celý deň po kávičkách?! Oddeliť zrno od pliev chce čas, ale aj peniaze. Na inzerciu na kvalitných portáloch budeš potrebovať niekoľko desiatok eur.
  • Už som ho našiel a čo ďalej : zo zástupcom sa budeš musieť dohodnúť na výplate a keďže sa jedná o Junior pozíciu tá bude okolo 1750 eur v hrubom (približne 1000 eur v čistom). Samozrejme, záleží aj od regiónu. Nikto však nebude pracovať za menej ako 700 eur v čistom.
  • Nekonečné školenia : aj keby si našiel skúseného človeka, každá firma si ho musí zaškoliť a naučiť ho firemné know – how. Čím špecifickejšie produkty a čím renomovanejšia firma, tým drahšie sú aj školenia. Taký obchodný zástupca ich potrebuje počas svojej kariéry mnoho, rátajme však, že minimálne raz do roka. Výdavky sa môžu pohybovať v stovkách až tisícoch eur.
  • Notebook a telefón je úplný základ: v dnešnej dobe nedať zamestnancovi firemný notebook či telefón je nemysliteľné. Dobrá rada nad zlato – nedávaj mu úplné „šroty“, skôr investuj do niečoho kvalitnejšieho čo aj dlhšie vydrží. Pamätaj, je to aj tvoja vizitka!
  • Auto, áno či nie? : mať aspoň jedno firemné auto je veľmi dôležité. Nechceš predsa aby tvoj obchodný zástupca išiel na stretnutie s klientom hromadnou dopravou. Auto strednej triedy vyjde na lízing pár stovák mesačne. No tým to nekončí. Niekto musí predsa platiť aj za ten benzín, servisovanie a podobne.
  • Čas sú peniaze : v tomto prípade to platí dvojnásobne! Tvoj čas a tvoje peniaze ako zamestnávateľa. Koľko krát na konci týždňa zistíš, že kontrolovanie dochádzky a výkonu tvojich obchodných zástupcov ti zabralo drahocenné hodiny, ktoré by mohli byť využité aj efektívnejšie.

Aká lekcia z toho vyplýva?

Obchodný zástupca nestojí svojho šéfa len peniaze, ale aj čas a energiu! Na tom nie je nič zlé, pokiaľ sa jedná o šikovného zástupcu, ktorý svoju prácu podáva kvalitne. Ak to chceš mať premenené v číslach, počítaj, že obchodný zástupca ťa priemerne mesačne vyjde aj 2000 eur a viac.

Sú to dobre investované peniaze? Áno, pokiaľ je tvoja firma v ziskoch aj vďaka obchodnému zástupcovi. Niekedy ich budeš musieť vyskúšať aj viac, pokiaľ nájdeš človeka, ktorý bude ten pravý pre tvoj biznis.

Pretože dobre zarábajúca firma, spokojný majiteľ a motivovaní zamestnanci, to je predsa na nezaplatenie.

U nás v ZIZE sa týmito problémami nemusíte trápiť, s našimi vyškolenými obchodnými zástupcami získate nielen klientov na svoju stranu, ale aj kopec ušetreného času ako bonus.