Ako vlastne vznikla myšlienka založiť firmu Ziza?

 

Hovorí sa, že ak chce človek niečo zmeniť alebo priniesť nové na svet, potrebuje dávku nespokojnosti a silnej chuti niečo zmeniť. Je to aj môj prípad. Myšlienka založiť firmu Ziza vznikla na základe mojej vlastnej nespokojnosti ako obchodného zástupcu keď som pracoval pre iné firmy. Slovenské firmy ešte stále nevedia pochopiť že najväčšia sila obchodného zástupcu je v osobných stretnutiach a v komunikácii.

 Obchodník nemá čo rozmýšľať nad tým koľko kontaktov denne vygoogli, spracuje a pripraví na oslovenie. Toto je práca pre iného človeka a obchodník má už len zatelefonovať na to správne číslo, dohodnúť si stretnutie a uzavrieť obchod.

Všetko mimo toho obchodníka iba ubíja, frustruje a vedie k vyhoreniu. Samozrejme že firma tým trpí, lebo obchodník nepodá taký výkon, ako by spravil, keby iba robil to, čo má.

 

 V Zize som celý obchodný proces rozdelil na viacerých ľudí a tým pádom naši obchodníci robia iba to, čo obchodník robiť má. Čiže telefonovať a stretávať sa buď online alebo osobne. Ďalší tím ľudí prehľadáva internet, získava telefónne čísla, prebíja sa do firiem k správnym ľuďom na správnych pozíciách a tieto pripravené informácie spracováva. Obchodník dostane na stôl už len svoju prácu.

 

 Prečo práve tento názov a čo sa za ním skrýva ?

 Ziza vznikla kombináciou slov získavanie zákazníkov, lebo to je výsledkom našej práce.

 Ako som na to prišiel ? Z vlastných skúsenosti vo firmách, kde som pracoval a kde to mali  nastavené tak, že obchodník robil aj to čo nemal. Vďaka týmto skúsenostiam som všetko premyslel a vytvoril svoju firmu, kde to šľape ako hodinky a každý robí to, čo má rád. Nie je to žiadny prevratný objav, takto fungoval už aj známy Tomáš Baťa, ktorý tiež rozložil výrobný proces na viacerých ľudí.

 

 Ako dlho sa už tomu venuješ a čo si sa počas svojej cesty naučil ?

 Obchodovaniu sa všeobecne venujem už 17 rokov v a počas svojej cesty som sa naučil, že najväčšia sila je v spolupráci. Na Slovensku je stále veľa firiem, kde nadriadení nespolupracujú so svojimi obchodníkmi. Ak obchodník nedokáže naplniť ciele, jednoducho ho vyhodia. Najlepším obchodníkom je ten, ktorý ma pred sebou lídra, nie šéfa. Predsa ak všetci ťahajú za lano jedným smerom, dostanú sa k úspechu skôr ako keby každý ťahal svojim smerom. Obchodníci potrebujú cítiť podporu a pochopenie, potrebujú motiváciu a potom dokážu Vašu firmu vytiahnuť veľmi vysoko.

 

Čo ťa na tvojej práci najviac baví ?

 Na mojej práci ma najviac baví viesť mojich ľudí k stanoveným výsledkom, odovzdávať im moje vlastné know-how (skúsenosti, riešiť s nimi dennodenné situácie, ktoré vzniknú  a prežívať s nimi tie úspechy, ktoré dosahujeme z dohodnutých obchodov.

 

 Čo v tejto brandži považuješ za najväčšiu výzvu ?

  Najväčšou výzvou bolo udržať predaj aj počas neľahkých časov poslednej doby, ale to už našťastie odznieva a firmy ako aj ľudia sa veľmi rýchlo prispôsobili, našli riešenia a dokážu fungovať aj z on-line prostredia.

 

Prečo by si klient mal vybrať práve Vás ?

 

  • pretože ho odbremeníme od dennodenného telefonovania studených kontaktov a dodáme už len tých, ktorí majú záujem o jeho služby alebo spoluprácu
  • pretože sa nemusí starať o svojich obchodných zástupcov a ich výsledky, dochádzku a fluktuáciu.  
  • pretože máme za tie roky silnú databázu kvalitných kontaktov, ktorú sme vytvorili a voláme priamo tým ľuďom, ktorí sú vo firme dôležití.
  • pretože dokážeme fungovať aj bez klientovho väčšieho pričinenia a on sa môže sústrediť na svoje záujmy

 

Mnoho ľudí vníma obchodných zástupcov v zlom svetle. Bolo pre teba ťažké zvyknúť si na časté odmietnutia zo strany oslovených zákazníkov?

V zlom svetle vnímajú ľudia iba predajcov z domu do domu alebo monotónne call centrá ale  my sa sústredíme na B2B (business to business) klientelu. Tam nás vnímajú úplne prirodzene a skôr príjemne. Každé odmietnutie je súčasťou podpísanej zmluvy a tak to vnímame my.

 

Čo ti osobne pomáha k zlepšovaniu obchodných a predajných zručností ?

Mne pomáhajú najviac reálne skúsenosti, pretože aj ja sám obchodujem a najväčšie know-how nenájdete na žiadnych prednáškach ale reálne v teréne na osobných stretnutiach, ktoré vám dajú najviac skúseností na svete.

 

Darí sa firme Ziza napojiť sa na klienta a pochopiť jeho názor a stratégiu ?

 Áno veľmi dobre a už v prvom mesiaci spolupráce sme s klientom zladení v maximálnej možnej miere. Samozrejme nám k tomu pomáhajú design thinking metódy, ktorými zisťujeme skutočnú potrebu, empatické navnímanie cieľovej skupiny a proklientský prístup.

 

 Ako by ľudia podľa teba mali všeobecne vnímať pozíciu obchodného zástupcu tvojej firmy?

 Ako niečo, o čo sa nemusia starať. Môžu sa venovať vývoju svojich produktov a služieb zatiaľ čo na pozadí za nich obchodujeme my. Jednoducho si len vychutnávajú výsledky. Ziza obchodník sa pre nich stáva tou najlepšou investíciou, lebo prepája ich produkty a služby s ľuďmi firmami, ktoré ich potrebujú.

 

A na záver . Čo ti vytvorenie tvojej firmy prinieslo ?

Vytvorenie firmy Ziza mi prinieslo maximálne životné naplnenie. Je to krásny pocit ráno vstať a tešiť sa na ďalší nový deň, v ktorom budem robiť to čo ma naozaj baví.